Neem contact op
555-555-5555
mymail@mailservice.com

De algemene vergadering (AV)

De Algemene Vergadering (AV) is het belangrijkste orgaan van de VME


Minstens éénmaal per jaar wordt er – tijdens de in het reglement van mede-eigendom vastgelegde 15-daagse periode – een algemene vergadering georganiseerd. Op deze algemene vergadering komen alle mede-eigenaars samen om te overleggen en om allerhande beslissingen te nemen in het kader van deze mede-eigendom.

Een bijzondere algemene vergadering (BAV) kan mits 20 % van de aandelen

Elke mede-eigenaar kan punten op de dagorde plaatsen

Benoemt de leden van de Raad van Mede-Eigendom (RME)

Benoemt de voorzitter en de secretaris van de Algemene Vergadering (AV)

Benoemt de syndicus en de rekeningencommissaris

Evalueert de werking van de Raad van Mede-Eigenaars (RME) en de syndicus

Neemt bindende beslissingen

Verleent al dan niet décharge aan de RME en de syndicus


Bent u eigenaar van een appartement dat deel uitmaakt van een mede-eigendom in? Dan vraagt ​​u zich waarschijnlijk af waar de algemene vergadering van mede-eigendom voor dient?


Minstens één keer per jaar roept de mede-eigendomsbestuurder alle mede-eigenaars bijeen om deel te nemen aan een verplichte overlegvergadering, waarin wordt gestemd over de beslissingen die nodig zijn voor het goed functioneren van het mede-eigendom.


Tijdens deze jaarvergadering worden beslissingen genomen met betrekking tot het beheer van de mede-eigendom.


De discussie moet worden voorgezeten door een van de mede-eigenaren. Met dit in gedachten is het samenbrengen van alle mede-eigenaren ideaal, zodat iedereen zijn mening kan geven en deze kan rechtvaardigen.


Voor elke algemene vergadering van mede-eigendom wordt een agenda opgesteld. Het maakt het mogelijk om discussies te richten op specifieke onderwerpen en alle belangrijke beslissingen die genomen moeten worden te behandelen.


Een besluit komt altijd tot stand na stemming van alle mede-eigenaren. De manier waarop de stemmen worden geteld◄ is bijzonder tijdens een algemene vergadering van mede-eigendom:


De meerderheden veranderen afhankelijk van het behandelde onderwerp, het belang ervan voor de werking van de mede-eigendom en de budgettaire gevolgen voor het beheer van de rekeningen van de mede-eigendom.


De stem van een eigenaar komt overeen met een bepaald aantal stemmen volgens zijn aandeel in de gemeenschappelijke ruimtes.


Op het einde van de algemene vergadering van mede-eigendom wordt een proces-verbaal van de AV opgemaakt om de genomen beslissingen schriftelijk vast te leggen. Dit dient ondertekend te worden door de voorzitter van de vergadering, de secretaris en alle aanwezige mede-eigenaars of hun vertegenwoordigers. Het wordt vervolgens binnen 30 dagen na de vergadering naar de mede-eigenaars gestuurd. Dit document is een wettelijke verplichting en wordt naar elke mede-eigenaar gestuurd, ook als hij afwezig was tijdens de besprekingen.


U begrijpt nu wat het doel is van de algemene vergadering van de mede-eigendom, een essentiële bijeenkomst om beslissingen te nemen over de goede werking van de mede-eigendom.



10 GOEDE REDENEN OM NAAR DE ALGEMENE VERGADERING TE KOMEN


1.   U bent lid van de VME en u wenst uw rechten en als mede-eigenaar uit te oefenen

2.   U voelt zich solidair met de andere mede-eigenaars

3.   U wil weten waaraan uw financiële bijdrage besteed wordt en u wil meebeslissen over de besteding ervan

4.   U wil meebeslissen over wie in de raad van mede-eigendom of in het college van rekeningencommissarissen zetelt

5.   U wil meer uitleg over het algemeen beheer van de syndicus of de RME, of meer in het bijzonder over belangrijke dossiers zoals                                         Meulewaterhof, de dading met Oryx, de tuin.

6.   U hebt vragen over de jaarrekening

7.   U wil uw kritiek (ja, dat mag!) of appreciatie (ja, dat mag ook!) uiten op de werking van de syndicus of de RME

8.   U hebt een agendapunt ingediend en wenst dit toe te lichten

9.   U hebt vragen over het RIO of wenst iets toe te voegen of aan te passen

10. U wil aan uw huurder kunnen uitleg kunnen geven over de bijkomende huurkosten


Mee de agenda van de algemene vergadering in het gebouw bepalen?


Bron: Tips & Advies - Ondernemingsdatabank

ondernemingsdatabank.be - www.indicator.be


Als u als mede-eigenaar uitgenodigd wordt op de algemene vergadering in een appartementsgebouw, krijgt u ook de agenda (dagorde) toegestuurd. Wat is het belang van deze agenda? Moeten de stukken ter ondersteuning van de agendapunten ook mee bezorgd worden? Welke zaken kunnen op de vergadering onder het punt ‘varia’ besproken worden? Wat kunt u ondernemen als de algemene vergadering andere zaken behandelt dan deze die op de agenda staan? Kunt u zelf ook agendapunten aanbrengen en hoe gaat u daarbij te werk?


Belang.


Door vooraf de agenda te bekijken, kunt u zien of er voor u belangrijke zaken besproken zullen worden en kunt u beslissen of u wel of niet aanwezig wilt zijn op de vergadering. U kunt zich ook voorbereiden op wat er allemaal besproken zal worden. De algemene vergadering van mede-eigenaars kan immers alleen maar vergaderen over de punten die expliciet vermeld worden op de agenda van de vergadering. Het is dan ook niet zomaar mogelijk om op de algemene vergadering andere onderwerpen te behandelen. Een uitzondering op die regel kan bestaan als alle mede-eigenaars aanwezig zijn op de vergadering en ze ook allemaal akkoord zijn dat het onderwerp toch behandeld wordt.


Termijnen.


De agenda moet overigens aan u als mede-eigenaar ter kennis gebracht worden samen met de oproeping voor de vergadering (art. 3.87, §3 nieuw BW) . Behalve in spoedeisende gevallen, moet de bijeenroeping (met de agenda) ten minste vijftien dagen vóór de datum van de vergadering aan de mede-eigenaars ter kennis gebracht worden. De bijeenroeping gebeurt via een aangetekende zending, tenzij u uitdrukkelijk en schriftelijk heeft ingestemd om de oproeping via een ander communicatiemiddel te ontvangen.


Bijlagen?


Bij de uitnodiging kunnen er al documenten zitten die bepaalde agendapunten verduidelijken en helpen voorbereiden, bv. offertes van aannemers. Dat is echter niet verplicht. Het is ook mogelijk dat in de uitnodiging voor de algemene vergadering aangegeven wordt hoe u die documenten vóór de algemene vergadering van mede-eigenaars kunt inzien. De documenten kunnen bijvoorbeeld consulteerbaar zijn op de website van de VME.


Varia.


Op de dagorde van de algemene vergadering staat allicht ook een punt ‘varia’. In de praktijk wordt weleens geprobeerd om onder deze noemer allerhande zaken die niet expliciet op de agenda vermeld werden alsnog op de uiteindelijke vergadering te bespreken en eventueel zelfs te stemmen. Een dergelijke werkwijze gaat echter niet op. Het is dus niet mogelijk om onder de noemer ‘varia’ allerlei zaken te gaan beslissen. Hooguit kunnen wat bekommernissen/opmerkingen van mede-eigenaars meegedeeld en besproken worden. Er kan echter over die punten geen stemming gebeuren en/of beslissing genomen worden. Worden er op de algemene vergadering toch andere punten besproken dan diegene die op de dagorde staan en bent u het daar niet mee eens, dan is het aangewezen om dadelijk op de algemene vergadering zelf te reageren. Laat weten aan de voorzitter van de vergadering dat u niet akkoord bent om dit onderwerp te bespreken en vraag om de bespreking stop te zetten. Wordt de bespreking toch verdergezet en wordt er eventueel zelfs gestemd, vraag dan aan de syndicus om in de notulen van de vergadering op te nemen dat u het niet eens bent met de verdere behandeling van dit punt. Stem ook tegen. Doet u dat niet, dan riskeert u de beslissing achteraf niet meer te kunnen aanvechten.


Beslissing aanvechten.


Wordt het onderwerp uiteindelijk toch behandeld en wordt er ook over gestemd, dan kunt u de beslissing van de algemene vergadering aanvechten bij de vrederechter (art. 3.92, §3 nieuw BW) . Iedere mede-eigenaar kan immers aan de rechter vragen om een onregelmatige, bedrieglijke of onrechtmatige beslissing van de algemene vergadering te vernietigen of te wijzigen, indien die hem een persoonlijk nadeel oplevert. Een dergelijke procedure moet u opstarten binnen de vier maanden na de algemene vergadering.


Eigen agendapunten.


U kunt als mede-eigenaar ook zelf aan de syndicus vragen om bepaalde punten op de agenda van de algemene vergadering te plaatsen, bv. wanneer u wilt dat er verfraaiingswerken gebeuren aan de gemene delen of het reglement van inwendige orde graag gewijzigd wilt zien. U kunt meteen ook al bijkomende informatie bezorgen (bv. een offerte voor de verfraaiingswerken), zodat de mede-eigenaars zich kunnen voorbereiden. U kunt uw verzoek indienen tot drie weken voor de eerst mogelijke datum van de algemene vergadering. Kunnen uw punten niet op de agenda van die vergadering geplaatst worden omdat de syndicus ze te laat ontving, dan worden ze op de agenda van de daaropvolgende algemene vergadering gezet. Zorg dat u over een bewijs beschikt dat de syndicus uw vraag ook ontving. Stuur bv. een mail naar de syndicus met uw agendapunten, met de vraag de ontvangst te bevestigen (eventueel via een leesbevestiging). Zeker als uw punt moeilijk ligt, kunt u uw vraag ook via een aangetekende brief stellen.


De oproeping voor de algemene vergadering moet meteen ook de agenda bevatten. Op de algemene vergadering kan alleen gestemd worden over zaken die op de agenda staan. Het punt ‘varia’ wordt soms gebruikt om toch te beslissen over zaken die niet op de agenda staan, maar dat hoeft u niet te aanvaarden. Laat dan uw bezwaar opnemen in de notulen en stem tegen. U kunt een beslissing over een niet-geagendeerd punt binnen de vier maanden voor de vrederechter aanvechten. U heeft ook zelf het recht om agendapunten op de agenda toe te voegen. De vraag daartoe moet u uiterlijk drie weken vóór de datum van de vergadering tot de syndicus richten. 


Share by: