Neem contact op
555-555-5555
mymail@mailservice.com

Dossier LAADPALEN

In de schoot van de RME is er een akkoord om de problematiek inzake het plaatsen van laadpalen nog te laten “sudderen” in afwachting van verdere regelgeving en de eventuele plaatsing door Delhaize op hun parking.


  • 23 apr 2024: Op 19 april vraagt een mede-eigenaar aan de syndicus welke de voorwaarden zijn voor het plaatsen van een individuele laadpaal op zijn open parkeerplaats. Antwoordt de syndicus: "We zijn druk doende met de raad van mede-eigendom om een algeheel systeem uit te werken om te kunnen voorleggen aan de komende algemene vergadering in oktober".


  • 7 mrt 2024Nadat een eerste aanvraag tot het plaatsen van 6 elektrische laadpalen op de parking van Delhaize door ElectraBeLux BV op 20 juli 2023 werd goedgekeurd door het College van burgemeester en schepenen van de stad Gent, werd beroep aangetekend bij de Bestendige Deputatie van de provincie Oost-Vlaanderen. Het beroep betrof de plaatsing van een transformatiehuisje recht tegenover een raam van een buur. Op 22 februari 2024 keurde de Bestendige Deputatie de aanvraag goed, mits een aantal voorwaarden, o.a. een andere inplanting van het transformatorhuisje, ontharding van de staanplaatsen. Er komen 3 dubbelzijdige laadpalen op 6 parkeerplaatsen, waarvan één voor personen met een handicap.


  • 18 aug 2023: De Stad Gent keurde op 20 juli de milieu-aanvraag van Delhaize Wondelgem goed voor het plaatsen van 3 dubbelzijdige laadpalen op de parking. Daartoe worden 7 staanplaatsen omgevormd tot 6 laadpunten. Er komt ook een elektriciteitscabine. De bodem moet waterdoorlatend gemaakt worden en er dient één plaats voor personen met een beperkte mobiliteit voorzien.


ELEKTRISCHE LAADPAAL INSTALLEREN BIJ MEDE-EIGENDOM. MAG DAT?


https://www.verhelstvastgoed.be/nieuws/laadpaal-installeren-appartement/54678#:~:text=Wil%20je%20een%20laadpaal%20installeren,syndicus%20(gebouwen%20m%C3%A9t%20VME).


Kies je voor voordelig en energiebewust elektrisch rijden, dan heb je de keuze. Je elektrische wagen opladen aan publiek toegankelijke oplaadpunten of zelf een laadpaal installeren bij je thuis. Maar wat als je in een appartementsgebouw woont met mede-eigendom? Heb je toestemming nodig van je mede-eigenaars voor een individuele laadpaal en wie betaalt de aansluitkosten?


Soepelere wet op de mede-eigendom

De wetgever heeft reeds in 2019 richtlijnen voorzien om de installatie van elektrische laadpalen in appartementsgebouwen te faciliteren. Sinds art. 577-2, §10 van het Burgerlijk Wetboek met wetgeving over mede-eigendom op 01.01.2019 versoepeld werd, heeft elke mede-eigenaar en erkende nutsoperator het recht om kabels, leidingen en soortgelijke faciliteiten aan te leggen in de gemene delen van een gebouw.


Te volgen procedure

Wil je een laadpaal installeren in een appartementsgebouw, dan moet je eerst toestemming vragen aan de mede-eigenaars. Hiervoor richt je een aangetekend schrijven aan de andere mede-eigenaars (in gebouwen zonder VME) of naar de syndicus (gebouwen mét VME).

Het verzoek wordt vervolgens voorgelegd aan de VME die uiterlijk binnen de twee maanden beslist via een stemming bij gewone meerderheid (50 + 1). Wordt je verzoek geweigerd, dan kan je alsnog een protest procedure starten bij de vrederechter.

Huurders dienen altijd de eigenaar van het pand aan te spreken als ze een elektrische laadinstallatie wensen.


Een laadpaal installeren, wie betaalt wat?

De eigenaar die een laadpaal voor privégebruik wil installeren, betaalt alle kosten voor het aanleggen van kabels en leidingen. Het oplaadpunt is privatief. Ook kosten voor eventuele verzwaringen, bekabelingswerken en dergelijke worden door de aanvrager vergoed.

Is er in de toekomst een tweede eigenaar geïnteresseerd om een laadinstallatie te plaatsen, dan betaalt deze eigenaar de helft van de aansluitkosten aan de eerste eigenaar terug. Een derde gebruiker betaalt vervolgens 1/3e van die kosten aan de twee vorige eigenaars, enz... Zo geraken de oorspronkelijke aansluitkosten uiteindelijk eerlijk verdeeld.

De VME kan ook beslissen om alle werken zelf uit te voeren en te betalen. In dat geval worden de kosten én het gebruik van de laadinstallaties gemeenschappelijk.


Welk type installatie kiezen?

De aansluitprijs en het energieverbruik van een laadpaal installatie hangt sterk af van het type:


Gewoon stopcontact en aparte teller

Een lege batterij opladen via een gewoon stopcontact neemt doorgaans 6 tot 8 u in beslag. Doorgaans past men dit type “langzaam laden” vooral ’s nachts toe. Indien alle benodigdheden op privatieve eigendom geïnstalleerd worden én dit op je eigen teller is voorzien, dien je enkel een melding te maken aan de VME.


Snel laden

Snel laden waarbij de wagen in minder dan een uur rijklaar is, vereist een elektrische laadpaal met speciale stekker en aangepaste bekabeling (32 ampère). Houd er rekening mee dat bij dit type dikkere bekabeling en mogelijks ook een verzwaring van de elektrische installatie nodig kunnen zijn.


Wat met het verbruik?

Bij een privatieve laadpaal (bv. in de garagebox) met aparte teller is er geen discussie. De elektriciteitskosten zijn onbetwistbaar en blijven ten laste van de gebruiker in kwestie.

Wie een privatieve laadpaal aansluit op een gemeenschappelijke teller, kiest best voor een slimme laadpaal met geïntegreerde verbruiksmeter. De syndicus verrekent dan het exacte verbruik bij de individuele afrekening.


Hoeveel wagens gelijktijdig opladen?

Als één of twee eigenaars gelijktijdig hun elektrische wagen opladen, is er doorgaans geen probleem. De gemeenschappelijke elektriciteitskabel naar de hoofdzekering werd door de netbeheerder waarschijnlijk voorzien om meer piekvermogen aan te kunnen dan wat er doorgaans effectief verbruikt wordt.

Laden we tegelijkertijd meer dan vier elektrische wagens op, dan is het opletten voor overbelasting van het elektriciteitsnetwerk. Om te vermijden dat de hoofdzekering van het hele gebouw springt, is het wijs om:

Na te gaan of er een verzwaring van de elektriciteit nodig of wenselijk is

Intelligente laadpalen van hetzelfde merk te installeren die met elkaar communiceren en het nodige vermogen optimaal onder elkaar verdelen

Doordachte load balancing te voorzien waarin liften, verlichting in gemene delen, enz... voorrang krijgen op de elektrische laadpalen die enkel de resterende elektriciteit ter beschikking krijgen.


Nog wat extra tips

Informeer vooraf of andere eigenaars in de toekomst ook de aankoop van een elektrische wagen overwegen. In één keer meerdere kabels trekken naar verschillende garageboxen, is voordeliger dan elke gebruiker apart aansluiten. Bij grote interesse is het bovendien verstandig om een krachtige installatie en eventuele verzwaring van de elektriciteit te voorzien.

Mede-eigenaar maar zelf geen elektrische wagen? Aangezien elektrisch rijden almaar populairder wordt, is een laadstation sowieso een aantrekkelijke meerwaarde bij verkoop en verhuur.


Share by: