Neem contact op
555-555-5555
mymail@mailservice.com

De raad van mede-eigendom (RME)


Wat is de rol van de raad van mede-eigendom (RME)?


Woon je in een appartement of heb je er pas een gekocht? Dan heb je waarschijnlijk wel al van de raad van mede-eigendom (RME) gehoord. Vaak verwarren appartementsbewoners dit orgaan met de vereniging van mede-eigenaars (VME). Wat is de raad van mede-eigendom en wat doet ze? We geven je een woordje uitleg.


De RME heeft twee taken: erop toezien dat de syndicus zijn taken goed uitvoert en bijstand verlenen. Het is mogelijk dat de RME nog andere bevoegdheden krijgt.


De taak van de RME wordt in de wet omschreven als: ”de syndicus bijstaan en toezicht houden op zijn beheer”. Een raad van mede-eigendom heeft wettelijk geen enkele autonome beslissingsbevoegdheid! Zij kan alleen voor wel omschreven doeleinden of voor een beperkte duur de bevoegdheid van de algemene vergadering krijgen om handelingen te stellen. De syndicus blijft als enige aansprakelijk voor zijn beheer.

De RVM moet erop toezien dat de syndicus zijn taken naar behoren uitvoert. Zij controleert dus de werkzaamheden van de syndicus en kan hem ook helpen bij het uitvoeren van zijn opdracht. Het financieel beheer van de VME is niet de taak van een RME, maar van de commissaris van de rekeningen.


De RME is géén bewonersvereniging. Hij houdt zich niet bezig met het organiseren van ontmoetingen tussen de bewoners of tuinfeestjes, het uitzoeken van de beste loodgieter, elektrieker of chauffagist, toezicht op het niet-naleven van de corona-regels, het organiseren van beurtrollen om, in tijden van corona, de deurklinken, liftknoppen enz. te ontsmetten, en zo verder.



Wanneer wordt er een RME opgericht?


In principe kan er in ieder appartementsgebouw een RME worden opgericht. Bij gebouwen waar er 20 kavels of meer zijn (kelders, garages of parkeerplaatsen worden niet meegeteld), is het verplicht om op de eerste algemene vergadering een RME op te richten. Komen er op de algemene vergadering geen kandidaten naar voor? Dan moet de syndicus hier melding van maken in de notulen. Op die manier heeft hij de mede-eigenaars gewezen op hun wettelijke verplichtingen en is hij ‘safe’ naar zijn eigen verantwoordelijkheid toe.


Bij kleinere gebouwen is een RME niet verplicht. Wil je er toch één oprichten? Dan moet er op de algemene vergadering gestemd worden. Hiervoor heb je een tweederdemeerderheid van de stemmen nodig. Deze meerderheid geldt voor de oprichting van de raad, maar niet voor de latere verkiezingen van de leden ervan.


Wie mag er in de RME zitten?


Enkel en alleen mede-eigenaars mogen lid zijn van de RME, in tegenstelling tot de functie van de syndicus. Het begrip ‘eigenaars’ wordt ruim opgevat, waardoor ook naakte eigenaars en vruchtgebruikers kunnen zetelen in deze raad.


In de wet staat niet voorgeschreven hoeveel personen lid kunnen of moeten zijn. In de praktijk zijn er dit minimum twee. Best werk je met een oneven aantal om patstellingen te vermijden. Zijn er hierover regels vastgelegd in het reglement van interne orde? Dan moet je deze uiteraard volgen. De syndicus mag bovendien niet tegelijkertijd lid zIJn van de RME en syndicus zijn. 


Bij gebouwen waar er 20 kavels of meer zijn, is het verplicht om op de eerste algemene vergadering een RME op te richten.


1. Toezicht: enerzijds toezicht op de administratie en anderzijds op het technische en bouwkundige beheer van de residentie. De RME kan kennisnemen van alle stukken die verband houden met het beheer door de syndicus of met het mede-eigendom en mag hier kopieën van maken. Als de raad dit doet, moet ze dit wel op voorhand melden aan de syndicus.


2. Bijstand: de RME mag bijstand verlenen aan de syndicus door mee bestekken op te vragen, te helpen bij de opstelling van de begroting, …


3. Bijkomende bevoegdheden: de RME kan aan de syndicus vragen om bepaalde punten op de agenda te zetten van de algemene vergadering.

Daarnaast kan deze raad ook extra bevoegdheden krijgen als dit wordt goedgekeurd op de algemene vergadering met een drievierdenmeerderheid. Deze bijkomende opdrachten zijn slechts voor 1 jaar. Wees wel waakzaam dat dit geen bevoegdheden zijn die al aan de syndicus zijn toebedeeld.



Wie controleert de RME?


De RME controleert de syndicus, maar wie controleert deze raad? De RME moet verplicht elk jaar verslag uitbrengen aan de andere mede-eigenaars over de uitoefening van haar taak. De wet zegt niet hoe je verslag moet uitbrengen, maar uiteraard doe je dit best schriftelijk, bijvoorbeeld per e-mail. Zo voorkom je achteraf problemen, want je hebt een schriftelijk bewijs.

Is de RME aansprakelijk?

Hoe zit het met de mogelijke aansprakelijkheid van de leden? Als de RME een zware fout maakt, bedrog pleegt of haar bevoegdheid overschrijdt, dan kan ze hiervoor aansprakel k gesteld worden. Omdat de RME zelf geen rechtspersoonlijkheid heeft, worden de individuele leden persoonlijk aansprakelijk gesteld.

Voor de RME bieden vaak de meest geëngageerde mede-eigenaars zich aan. Het is wel belangrijk dat je stilstaat bij de eventuele aansprakelijkheid die hierbij komt kijken. Omdat de leden persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden, denk je als lid best na over een aansprakelijkheidsverzekering. De VME kan deze verzekering eventueel financieren.

Bron: Livios


Competenties van de leden van de RME


Een lid van de raad van mede-eigendom moet over verschillende competenties beschikken om zijn/haar rol goed te kunnen vervullen. Hier zijn enkele voorbeelden van vaardigheden en kennis die van belang kunnen zijn:


Juridische kennis: Het is belangrijk dat een lid van de raad van mede-eigendom op de hoogte is van de wettelijke bepalingen met betrekking tot de mede-eigendom en de rechten en plichten van mede-eigenaars.


Financiële kennis: Een begrip van boekhouding, begrotingen, belastingen en andere financiële kwesties is essentieel voor het begrijpen van de financiële toestand van de mede-eigendom en het nemen van beslissingen over de begroting.


Communicatievaardigheden: Het is belangrijk dat een lid van de raad van mede-eigendom goede communicatieve vaardigheden heeft om effectief te kunnen communiceren met andere mede-eigenaars en betrokken partijen.


Conflictbeheersing: Een lid van de raad van mede-eigendom moet in staat zijn om conflicten te identificeren en op te lossen, en om effectief te kunnen omgaan met situaties waarin er onenigheid is tussen mede-eigenaars.


Organisatorische vaardigheden: Het is belangrijk dat een lid van de raad van mede-eigendom goed georganiseerd is en in staat is om taken te plannen, te coördineren en te delegeren.


Besluitvorming: Een lid van de raad van mede-eigendom moet in staat zijn om weloverwogen beslissingen te nemen op basis van de beschikbare informatie en de behoeften van de mede-eigendom.


Technologische vaardigheden: Een goed begrip van technologie en digitale systemen kan nuttig zijn bij het beheren van documenten, communicatie en andere administratieve taken.


Interpersoonlijke vaardigheden: Een lid van de raad van mede-eigendom moet in staat zijn om effectief te communiceren, samen te werken en relaties op te bouwen met andere mede-eigenaars, professionals en belanghebbenden.


                                                   

Share by: